Tuesday, 25 December 2012

Nik Aziz bertanding lagi dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 disifatkan sebagai strategi memuaskan nafsu politik beliau sendiri.

Pengarah Kebangsaan Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Noraini Ahmad Khalil Saperi berkata, Nik Aziz tidak akan bersara kerana terlalu taksub dengan jawatan Menteri Besar Kelantan yang disandangnya sekarang.

"Nik Aziz yang kini berusia 81 tahun masih mahu bertanding walaupun sering uzur.

"Nafsu politiknya masih belum puas dan agama digunakan sebagai alasan mengekalkan kuasa walaupun tidak mampu melaksanakan tugas sebagai Menteri Besar," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Noraini mengulas kenyataan Nik Aziz yang berhasrat mahu bertanding lagi dalam pilihan raya umum akan datang meskipun ramai yang berharap beliau bersara daripada politik memandangkan keadaannya yang semakin uzur.

Menteri Besar Kelantan itu juga berdolak-dalik apabila ditanya tentang janji beliau mahu berundur daripada politik sekiranya bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berbuat demikian.

Menurut Noraini, Nik Aziz akan memberi pelbagai alasan untuk kekal berkuasa di samping menjadikan agama sebagai topeng menyembunyikan nafsu politiknya.

"Sepanjang pengetahuan saya, belum ada di dunia ini seorang ulama tulen memasuki gelanggang politik atau memegang jawatan politik," katanya.

Beliau turut melahirkan rasa kesal dengan sikap Nik Aziz yang sanggup membuat janji palsu, mengkafirkan saudara seagama dan memaki hamun sesama Islam semata-mata mahu mengekalkan kuasa politik dan kedudukan Menteri Besar Kelantan.

"Nik Aziz mahukan kuasa untuk nafsu diri sendiri dan bukan untuk berkhidmat kepada rakyat," jelasnya.

Sumber © Utusan Melayu (M) Bhd

read more »

Tuesday, 4 December 2012


Membaca tajuk tulisan "Ayuh Boikot: Red Warrior Iblis UMNO" yang dipaparkan oleh laman sesawang suarapakatanrakyat.com pastinya membuatkan ramai dikalangan kita terpaku kelu kemudian menggeleng kepala antara percaya atau tidak.

Sejak dulu hingga kini, sudah menjadi tabie semulajadi penyokong Pakatan Rakyat untuk memanggil orang lain dengan gelaran atau panggilan buruk sekiranya tidak cocok dengan pemikiran mereka.

Itu antara trademark yang sudah sebati dalam jiwa raga penyokong PR yang agak sukar dikikis gara-gara sikap kurang ajar yang terbentuk dari didikan pemimpin mereka selama ini sama ada melalui ceramah politik mahupun demonstrasi jalanan.

Lihat sajalah kekecohan yang penyokong PR timbulkan semasa demonstrasi jalanan Bersih 2.0 dan 3.0 serta semasa mereka menyambut sambutan ambang malam merdeka, habis janaham ketenteraman dan imej kesantunan rakyat Malaysia dibuatnya.

Jadi tidaklah pelik sangat apabila kali ini lidah online PR melalui laman sesawang suarapakatanrakyat.com tiba-tiba sahaja menghambur kemarahan dan menggelar penyokong bola sepak Kelantan sebagai iblis selepas kejayaan pasukan bola sepak itu dikaitkan dengan UMNO.

Jelas PR tidak dapat menerima kenyataan apabila Timbalan Ketua Bahagian UMNO Ketereh, YB Md Alwi menegaskan salah satu faktor sebab kebangkitan pasukan bola sepak Kelantan, The Red Warrior (TRW) adalah kerana keprihatinan UMNO.

Tak cukup dengan gelaran iblis, dihasutnya pula supaya rombakan besar-besaran dilaksanakan dalam Persatuan Bolasepak Amatur Kelantan (KAFA) dengan menyingkirkan pemimpin UMNO, Tan Sri Annuar Musa yang dikenali ramai sebagai Bapa Pembangunan Bolasepak Kelantan.

Annuar Musa, Ketua Bahagian UMNO Ketereh sejak mengambil alih jawatan Presiden KAFA diakui umum amat besar jasanya sehingga berjaya merubah TRW daripada pasukan belasahan kini mencipta fenomena Gelombang Merah yang menimbulkan kegerunan dikalangan pasukan lawan.

Dua kali menjuarai Piala Malaysia dan tahun ini merekodkan kejayaan treble, semuanya disebabkan kebijaksanaan pemimpin UMNO itu serta faktor dorongan, sokongan serta sumbangan kewangan yang diperolehi dari UMNO & Kerajaan Pusat.

Nak mengharapkan PR tolong selesaikan masalah kewangan yang pernah melanda pasukan TRW, jangan haraplah, tunggu kucing tumbuh tanduk pun belum tentu. Segala macam derma dan sumbangan kewangan yang mereka perolehi lebih banyak diguna pakai untuk kepentingan pemimpinnya.

Mujurlah ada UMNO dan pemimpinnya dengan keprihatinan Kerajaan Pusat untuk membantu TRW bangkit dari bawah dan kini gah berjaya di persada kegemilangan.

Namun bila PR menyedari kejayaan TRW turut memberi impak positif ke arah menyemarakkan Gelombang Merah yang dipelopori UMNO sebagaimana pernah terbukti dalam PRK Galas, Gua Musang pada 2010, tak pasal-pasal pasukan bola sepak itu digelar dengan panggilan iblis.

Satu penghinaan besar dan amat menjatuhkan maruah rakyat Kelantan, sukar untuk dimaafkan sementelah lagi penghinaan sebegini bukanlah pertama kali dilakukannya.

Tidak berapa lama dulu PR juga pernah menghina rakyat Sabah dengan memperlekehkan tarian tradisional Sumazau selepas melihat tarian tersebut ditarikan oleh Perdana Menteri dalam satu majlis keramaian.

Sekarang rakyat Kelantan pula dicuit dan dihina, jika beginilah gayanya usahlah PR berangan untuk pergi lebih jauh dalam arena politik tanahair. Eloklah bersedia menerima penghukuman dari rakyat dalam PRU 13.

Politik yang tidak berhikmah dan tidak berhemah bukan acuan rakyat Malaysia, ia hanya sesuai untuk melampiaskan nafsu amarah PR dan pemimpinnya saja.

read more »

Sunday, 18 November 2012


KALAU sudah terbawa-bawa pendekatan ekstrem, hal yang mengarut dan bercanggah dengan Islam pun boleh dilakukan.

Sebab itu, tidak terkejut dengan doa Pas yang meminta Allah SWT agar menjahanamkan Barisan Nasional (BN) dan UMNO.

Doa itu dibacakan selepas solat hajat sempena Muktamar Pas di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu, malam kelmarin.

Sepatutnya doa itu ditumpukan kepada membina perpaduan ummah, lebih-lebih lagi umat Islam yang baru menyambut Maal Hijrah. Alangkah baiknya juga jika perhimpunan itu mengambil kesempatan mendoakan keselamatan rakyat Palestin yang kini menghadapi serangan besar-besaran tentera Israel.

Atau berdoa bagi menangani isu-isu kritikal yang mengancam umat Islam seperti penyebaran meluas fahaman pluralisme, liberalisme dan gejala lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) yang menjadi-jadi.

Pada WN9 juga, doa Pas itu sekali lagi mencerminkan cara berpolitik parti tersebut yang merugikan umat Islam. Parti dan kaum lain berpolitik tetapi tidak sampai menyalahgunakan agama.

DAP tidak pernah berdoa untuk menjahanamkan MCA dan Gerakan. Sebenarnya tiada parti politik berlabel Islam di dunia yang bertindak seperti itu melainkan Pas.

Ramai yang masih ingat bagaimana pemimpin Pas mengeluarkan fatwa mengkafirkan sesama orang Islam. Seperti yang dijangka Presiden Pas, Hadi Awang mempertahankan doa tersebut.





Renung-renungkan lah yo...





read more »

Saturday, 17 November 2012


MUKTAMAR Tahunan Pas Kali Ke-58 akan bermula hari ini di Kota Bharu, Kelantan. Bagaimanapun tiada apa-apa kejutan yang diharapkan akan berlaku dalam muktamar tersebut.

Walaupun ramai yang ternanti-nanti apakah pendirian Pas dalam pelbagai isu berkaitan dengan Islam termasuk terbaru melibatkan kenyataan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Nurul Izzah Anwar, namun sudah jelas Pas tidak akan melakukan apa-apa dalam soal itu.

Jika apa yang berlaku dalam muktamar Dewan Ulama, Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat diambil kira adalah jelas Pas sudah menanam tekad bahawa sepanjang muktamar ini isu-isu yang boleh menjejaskan hubungan parti itu dengan PKR dan DAP dalam pakatan pembangkang tidak akan ditimbulkan.

Malahan Dewan Ulama sendiri sudah membuat pendirian bahawa mereka tidak menganggap isu Nurul Izzah sesuatu yang benar sebaliknya tumpuan adalah menumbangkan Barisan Nasional (BN) dan Umno dalam pilihan raya umum.

Selain itu, Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib dalam ucapan perasmian di muktamar dewan itu meminta para ulama di dalam Pas agar mempertahankan ijtihad Tahaaluf Siyasi (persefahaman politik) termasuk mengarahkan semua ahlinya mengundi calon-calon bukan Islam di kalangan pakatan pembangkang.

Kalau Dewan Ulama sudah berpendirian demikian, sudah pasti Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat tidak akan melepasi apa yang diputuskan.

Tidak kisahlah sama ada pemimpin-pemimpin PKR akan mengeluarkan kenyataan kontroversi berkaitan Islam atau DAP akan terus menentang hukum hudud, yang pasti Pas tidak akan berkata apa-apa dalam muktamar kali ini.

Ucapan dasar Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang juga dijangka selari dengan keghairahan Pas untuk memburu kuasa bersama-sama kedua-dua parti berkenaan.

Dalam masa yang sama 'serangan' beliau ke atas Umno dan BN tidak akan berakhir ketika merasmikan dewan Muslimat sahaja. Abdul Hadi akan terus menyerang parti pemerintah itu dengan pelbagai hujah bagi menu jukkan kononnya Pas lebih baik daripada Umno dan pakatan pembangkang 'lebih mulia' daripada BN.

Sememangnya dalam berhadapan dengan pilihan raya, Pas tidak akan mempunyai keberanian untuk menegur kepincangan pakatan pembangkang. Pas tidak mahu sebarang teguran dilihat memberi peluru kepada musuh politik mereka, biar pun hakikatnya sebagai sebuah parti yang kononnya memperjuangkan Islam, mereka harus bercakap atas dasar kebenaran.

Tetapi kita harus ingat, ahli-ahli Pas termasuklah para ulama mereka bukanlah individu bebas apatah lagi pertubuhan bebas yang tiada mempunyai apa-apa kepentingan dalam memburu kuasa politik.

Perjuangan Islam hanyalah platform untuk mereka meraih kuasa politik jesteru sudah pastilah apa juga tindakan yang bakal mereka lakukan ia berlandaskan kepada perhitungan sama ada boleh mendatangkan keuntungan politik kepada pas ataupun tidak.

Oleh itu mana-mana pihak khususnya orang melayu hanya akan bermimpi di siang hari jika mereka mengharapkan dalam muktamar kali ini, Pas akan bersuara tegas sebagai sebuah organisasi yang memperjuangkan Islam.

Tumpuan Pas ialah memenangi pilihanraya, matlamat Pas adalah untuk menawan Putrajaya bersama-sama PKR dan DAP.

Pas semakin lemah untuk bergerak sendirian sebagai sebuah parti politik, sebab itulah kita akan saksikan dalam muktamar kali ini, Pas terus berusaha menjaga hati sekutunya termasuk akan menunjukkan kepada mereka bahawa Pas adalah kawan paling setia.

Pemimpin-pemimpin Pas tidak akan berani menyinggung perasaan Datuk Seri Anwar Ibrahim kalau mereka bercakap soal Nurul Izzah, pemimpin Pas tidak akan berani menegur pemimpin-pemimpin DAP yang menentang hukum hudud kerana kalau kedua-dua tindakan itu dilakukan 'alamatnya' terlepaslah peluang PAS untuk berada sekapal dengan kedua-dua parti itu menuju Putrajaya.

Sebab itulah, ramai yang meramalkan bahawa muktamar kali ini dianggap paling hambar dan tidak akan membawa sebarang erti dalam menonjolkan Pas sebagai parti yang memperjuangkan Islam.

Sebaliknya apa yang bakal disaksikan ialah kesetian Pas untuk menjadi 'pak turut' dalam pakatan pembangkang dan seterusnya menjadi alat terbaik bagi PKR dan DAP untuk meraih kejayaan cemerlang dalam pilihanraya umum nanti.

Sudah pasti sikap Pas dalam muktamar nanati akan mengembirakan PKR dan DAP kerana mereka bangga apabila sebuah parti yang sebahagian dianggotai oleh ulama akan menurut sahaja apa yang bakal mereka lakukan.

Harapan orang Melayu untuk melihat ketegasan Pas dalam mempertahankan soal-soal berkaitan orang Melayu dan umat Islam hanya tinggal harapan.

Pas tidak akan mempedulikan semua itu kerana apa yang penting ialah menjaga 'tahaluf siyasi' bersama PKR dan DAp bagaikan menatang minyak yang penuh.

Tentulah tidak ada mana-mana perwakilan yang berbahas berani membangkitkan apatah lagi mempertikaikan hubungan ini kerana nanti mereka akan dituduh membawa suara Umno dalam muktamar Pas.

Oleh itu apa yang bakal kita saksikan ialah sekelompok ahli politik yang kononnya menguar-uarkan mereka pejuang Islam akan berhujah mempertahankan kerjasama tersebut.

Apa pun mereka perlu faham, orang melayu dan umat Islam tidak kisah jika Pas beranggapan bahawa menjalin kerjasama dengan PKR dan DAP akan mampu memenuhi impian mereka untuk memperoleh kuasa politik.

Tetapi apa yang orang Melayu tidak mahu lihat ialah bagaimana Pas terlalu taksub dengan kerjasama tersebut sehingga soal-soal berkaitan dengan orang Melayu dan Islam sanggup diketepikan atau bertolak ansur.

Mungkin Pas tidak akan memperdulikan fakta ini kerana mereka mahu menjaga hati PKR dan DAP. Pas hanya berani menyerang pemimpin-pemimpin Umno dan BN tetapi kecut perut apabila berhadapan pemimpin PKR dan DAP.

Begitulah nasib Pas kini yang ditubuhkan oleh sekumpulan ulama dengan matlamat untuk menegakkan syariat Allah di bumi bernama Malaysia ini.

Sikap kemaruk untuk berkuasa dan terlalu teruja untuk menggantikan Umno telah menyebabkan Pas sanggup mengorbankan segala-galanya hatta prinsip perjuangan sendiri.

Kepada ahli-ahli dan penyokong Pas yang hadir ke muktamar berkenaan teruskanlah berusaha untuk memperkukuhkan hubungan dengan PKR dan DAP tetapi percayalah jika Pas tidak berhati-hati mereka hanya menjadi alat kepada kedua-dua parti untuk meraih kuasa.

Ahli dan penyokong Pas perlu faham bahawa tidak salahnya untuk parti itu bekerjasama dengan mana-mana pihak bagi mencapai kejayaan dalam pilihanraya tetapi biarlah ia dalah situasi 'menang-menang'.

Tetapi apa yang sedang kita saksikan sekarang ialah Pas sebuah parti yang dilihat jauh lebih beribawa daripada PKR dan DAP bagaikan melukut di tepi gantang. Kalau pemimpin Pas menafikan fakta ini, zahirkan resolusi dalam muktamar kali ini meminta supaya PAs diberi peluang untuk menjadi parti paling dominan dalam pakatan pembangkang buka sekadar pak turut. Soalnya beranikah pemimpin Pas berbuat demikian.

read more »

Friday, 16 November 2012

Di Jalan Rahang Seremban
Apa nak jadi dengan puak-puak PAS ni!!!

Dah takde kerja lain ke?

lihatlah kerosakan yg dibuat oleh "pihak2" yg kita sedia maklum....dan akhirnya mrk akan salah kan pihak2 lain...belajar kat mana buat hal2 mcm ni...inilah hasil ceramah2 haram tepi jalan yg korang PR hari2 dgr....rasa bangga ke buat mcmni....hebat ke...?apa yg cuba nk dibuktikan..?..kesian...inilah tahap pemikiran puak2 ni rupanya....ada cai-cai PR bole jawab..?
read more »

Wednesday, 14 November 2012


PAS tidak lagi mampu menutup masalah dalaman parti itu yang semakin hari semakin kronik. Masalah parti itu bukannya masalah biasa seperti pertelagahan atau pertentangan pendapat antara pemimpin, tetapi ia adalah jauh lebih serius kerana ia melibatkan prinsip dan pendirian yang membawa kepada jati diri dan hala tuju parti.

Masalah PAS bermula apabila parti tersebut bekerjasama dengan DAP dan menjadi semakin parah apabila kumpulan Anwarinas mula menguasai. Dari situ, roh Islam PAS yang sedia celaru menjadi haru-biru apabila jin liberal dan kafir harbi mengambil-alih parti. Hari ini, PAS adalah umpama jasad tanpa roh kerana telah dirasuk sepenuhnya oleh Anwar dan juga DAP.

Hakikat ini semakin terserlah apabila Timbalan Pesuruhjaya III PAS Selangor, Khalid Samad secara terang-terangan ‘menganjing-kurapkan’ ahli-ahli PAS hanya kerana mereka mengkritik parti dalam wacana “Mengembalikan PAS ke Landasan Asal”.

Khalid Samad
Menurut Khalid, PAS tidak pernah tersasar dari landasan sebagaimana kritikan dan kebimbangan sebahagian besar ahli-ahlinya. Khalid kemudiannya menuduh ahli-ahli yang terlibat itu sebagai golongan tidak berpuas hati atau kecewa serta merupakan bekas ahli PAS, sekali gus menolak 11 resolusi yang dicapai dalam wacana tersebut sebagai tidak mewakili akar umbi.

Nampaknya, kenyataan Khalid tersebut langsung tidak membantu PAS dalam memulihkan keyakinan di kalangan akar umbi, tetapi menyebabkan parti tersebut terperosok lebih jauh ke dalam konflik rohaniahnya yang sedia parah.

Norman Toha, iaitu bekas Setiausaha PAS Selangor yang merupakan antara yang hadir ke wacana tersebut menjelaskan bahawa majoriti peserta wacana adalah ahli dan penyokong PAS dari serata negeri di Malaysia. Mereka hadir kerana ingin mempertahankan perjuangan asal parti untuk menegakkan Islam dan melaksanakan hudud. Mereka hadir untuk meluahkan kekecewaan dan pandangan akar umbi terhadap pemimpin PAS berkenaan kerjasama dengan DAP dan PKR yang jelas merugikan PAS.

Mereka juga bimbang dengan kelemahan PAS dalam menghadapi tekanan liberalisme dan pluraslisme yang dibawa kedua parti sekutunya.

Segala pandangan akar umbi ini juga ditolak mentah-mentah dengan penuh penghinaan oleh Khalid Samad. Kononnya, tiada masalah di dalam PAS, kononnya PAS masih memperjuangkan Islam, kononnya PAS adalah parti dominan dalam Pakatan Rakyat.

Namun, akar umbi PAS tahu siapa Khalid Samad iaitu antara dalang menutup masalah murtad yang meruncing di Selangor. Khalid Samad sentiasa ke hadapan untuk menyelamatkan dan mengukuhkan hubungan PAS dan DAP apabila tercetus pertelingkahan. Kata orang, jin yang bernama Khalid Samad ini, satu kakinya di dalam PAS, satu kaki di dalam DAP tetapi kepalanya kekal berada bersama Anwar.

Yang dijaga Khalid adalah DAP kerana parti itulah yang bakal memberi kerusi terbanyak kepada PR. Yang disanjung Khalid adalah Anwar Ibrahim kerana beliaulah Perdana Menteri yang bakal mengubah struktur sosial dan agama di Malaysia dan memberikannya jawatan.

Tetapi, yang diperanjing-kurapkan adalah pemimpin dan ahli PAS yang mampu menggagalkan cita-citanya.

Kita simpati melihat ahli-ahli PAS dan pemimpin PAS yang diperlakukan sebegitu hina tetapi, kita tidak dapat menyalahkan Khalid jika menghina mereka.

Mana tidaknya, jika sudah tahu yang jalan yang dibawa itu adalah salah, kenapa masih terus menjadi penumpang? Kenapa masih terus tersorong-sorong pipi kepada PKR? Kenapa masih melangut mengharapkan belaian kasih DAP? Kenapa masih terus merayu, merengek mengharapkan pemimpin-pemimpin PAS yang dirasuk itu pulih kembali?

Jika pemimpin-pemimpin yang kononnya alim ulama bertaraf wali juga begitu mudah dirasuk sehingga lupa diri dan tersilap jalan, maka apakah hukumnya jika ahli yang sedar membiarkan diri terus dipimpin oleh mereka?

Bukankah tahap kesetiaan juga harus ada hadnya? Jika setia membuta tuli sehingga sanggup ke lubang tahi, maka salahkah jika Khalid Samad menganggap akar umbi PAS semuanya bagai anjing-kurap sahaja? Khalid Samad berani berbuat demikian kerana beliau tahu, apa pun yang dikatakannya dan ke mana pun PAS dibawa oleh sekutunya, penyokong-penyokong dan ahli PAS akan tetap setia.

Hatta, walaupun jika mereka dipimpin ke neraka, ahli PAS akan sanggup bertegang leher dengan sesiapa sahaja yang mempersoalkannya, sambil menegaskan bahawa itulah sebenarnya syurga.
read more »

Wednesday, 7 November 2012

Kalau ada pertandingan siapa paling banyak mencabar, ia pasti sudah dimenangi oleh Anwar Ibrahim. Sikap Anwar yang suka mencabar sudah menjadi satu lawak basi bagi rakyat Malaysia.

Asal ada peluang, beliau akan mencabar dan sasarannya pastilah Perdana Menteri kerana percaya itu saja tarafnya. Namun begitu, beliau tidak pula ingin mencabar atau menyahut cabaran Nallakarupan, Umie Hafilda atau Ezam Md Nor yang menjadi kunci segala pertuduhan ke atasnya.

Antara cabaran Anwar terhadap Dato’ Seri Najib ialah debat isu PTPTN, debat bajet, debat isu Melayu, dan yang terbaru ialah beliau mencabar agar Dato’ Seri Najib bertanding di Marang iaitu kawasan Presiden PAS, Hadi Awang.

Persoalannya, apa ke jadahnya Dato’ Seri Najib hendak bertanding di Marang?

Sedangkan beliau adalah orang Pekan, dan telah lama berbakti di Pekan. Lainlah seperti pemimpin pembangkang yang ikut suka hati bertanding di mana saja kerana mereka percaya rakyat memilih pemimpin berdasarkan kekerapan ceramah dan kefasihan berpidato dan bukannya berdasarkan khidmat, bakti serta kebolehan bekerja.

Jika ini tidak benar, tidak mungkin Hadi Awang tiba-tiba membuat kenyataan ingin bertanding di Pekan. Sekali lagi, apa ke jadahnya, Hadi nak bertanding di Pekan?

Atas dasar apa beliau ingin bertanding di kawasan orang? Apakah jasa beliau kepada rakyat Pekan, sedangkan di Marang juga beliau tidak ada jasa?

Setelah sekian lama, kita semakin arif tentang taktik dan perangai Anwar iaitu beliau akan mencabar seseorang atas perkara yang tidak masuk akal, remeh atau tidak logik yang mana ia pasti akan ditolak. Taktik ini tidak lain tidak bukan ialah untuk menunjuk hebat tanpa perlu berbuat apa-apa.

Selain itu, beliau juga akan menggunakan isu cabaran ini apabila sudah benar-benar ketandusan isu dan namanya hampir tenggelam. Mungkin beliau benar-benar berpegang kepada prinsip selebriti iaitu lebih baik menimbulkan publisiti murah daripada tiada publisiti langsung.

Namun, dalam isu mencabar Dato’ Seri Najib bertanding di Marang ini, tindakan ini bukan lagi dilihat sebagai satu publisiti murah, tetapi bodoh. Kelihatan seolah-olah Anwar bercakap hanya kerana ingin mengambil perhatian orang ramai walaupun sebenarnya tiada apa untuk dicakapkan.

Strategi saling menukar tempat bertanding ini juga kononnya untuk memperlihatkan yang Hadi Awang bukan diktator. Walhal, Hadi Awang bukan diktator sudah pun diketahui ramai.

Justeru, jika beliau merasa yang beliau perlu membuktikannya, tentulah pelik sekali. Sedangkan semua orang tahu yang beliau hanyalah pak turut kepada DAP dan juga Anwar Ibrahim, iaitu diktator yang sebenar-benarnya.

Hadi juga pasti tahu yang beliau akan malu jika kalah di Marang, tetapi tidak akan malu jika kalah di Pekan. Mungkinkah ini cara untuk mengelak dari malu atau cara halus pihak tertentu untuk menamatkan terus riwayat politik beliau?

Apapun, Hadi Awang bukanlah watak signifikan di dalam Pakatan Rakyat. Hadi tidak punya karisma dan kaliber sebagai pemimpin. Malah, dalam mesyuarat, Hadi hanya memberi ucapan pembukaan sebelum melepaskan tanggungjawab pengerusi kepada orang lain. Maka, kita tertanya-tanya, apakah permainan Anwar dalam isu ini?

Siapakah sebenarnya sasarannya? Najib atau Hadi? Atau sekadar melepaskan ‘gian’ untuk bercakap walaupun tiada isu? Ataupun kerana terdesak ingin mengalih asakan media mengenai fahaman liberalisasinya yang berbangkit akibat keceluparan mulut anaknya, Nurul Izzah yang membenarkan umat Islam murtad?
read more »

Monday, 5 November 2012


Pakatan Pembangkang nampaknya belum mahu beralah apabila masih aktif memainkan propaganda angka dan nombor sambil mendakwa kekuatan yang mereka miliki amat menggerunkan pemimpin BN.

Dalam perkembangan terbaru, Sabtu lepas para pemimpin PR telah mengerahkan para penyokong dan jentera-jentera pilihanrayanya berhimpun di Seremban, Negeri Sembilan dalam usaha mereka menonjolkan kekuatan jentera mereka untuk menggertak BN Negeri Sembilan.

Seperti biasa ahli dan penyokong PAS dari seluruh negera terutama dari Kelantan, Terengganu, Selangor, Negeri Sembilan, Perak serta beberapa negeri lain di kerah menghadirkan diri.

PKR dan DAP juga turut sama mengeluarkan arahan kepada ahli mereka, bagaimanapun hanya terhad kepada mereka yang tinggal sekitar Lembah Klang dan Negeri Sembilan sahaja. Mengikut beberapa portal dan blog pro pembangkang lebihkurang 30,000 hadirin telah memenuhi majlis tersebut terutama semasa program pada malamnya, ramai yang berpayung dan ramai juga yang kesejukan ditimpa hujan.

Dengan tema Himpunan Kebangkitan Rakyat, pada awalnya PR menjangkakan 50,000 orang akan memenuhi setiap ruang padang yang seluas lebih kurang sebesar sebuah padang bola sepak di Taman Seremban Jaya itu. Itu jangkaan mereka beberapa hari sebelum program berlangsung.

Namun kehadiran yang diumumkan oleh kebanyakan portal dan blog pembangkang ialah 30,000 orang. Kebiasaannya jika angka jangkaan gagal ditepati maka ia dikatakan gagal atau kurang berjaya, tak begitu? Ramai penyokong PR yang sedar angka sasaran gagal digapai, namun ego sendiri dan malu alah sendiri terpaksa disembunyikan maklumlah setakat ini rekod kehadiran lebih 100k orang di Stadium Bukit Jalil dalam majlis anjuran UMNO belum lagi mampu di atasi.

Hakikatnya, sama ada 30,000 orang atau 50,000 orang kehadiran di atas padang becak pada malam itu sebenarnya melampau lojik akal. Satu meter persegi tidak mungkin mampu menampung 10 orang manusia yang berdiri sambil berpayung, tak gitu?

Padang yang sebesar lebih kurang sebuah padang bolasepak itu, hakikatnya cuma mampu menampung sekitar 10,000 orang sahaja atau dalam keadaan terlalu padat mungkin angka akan mencecah 13,000 hingga 15,000 orang.

Bila diambil kira ruang yang digunakan untuk pentas dan gerai-gerai orang berniaga, maka ruang kosong untuk hadirin di tengah-tengahnya akan makin mengecil.

Angka paling tepatpun hanya sekitar 7,000 hingga 8,000 orang sahaja yang hadir pada malam Himpunan Kebangkitan Rakyat di Seremban Sabtu lepas. Kalau nak bagi besarkan sikit angka, maka kita kira sekalilah jiran-jiran tetangga yang mendengar dari rumah-rumah dan kedai berdekatan, maka angka itu kita genapkan jadi 10,000 orang sahaja.

Tapi biasalah, sudah tabie semulajadi PR untuk memperbesarkan angka dan nombor, nawaitu yang penting bagi mereka ialah untuk menunjukkan mereka tetap kuat sekalipun terpaksa mengangkut penyokong.

Soal terpaksa berhabis duit untuk menampung perbelanjaan menyewa hotel bujet dan wang pengangkutan tidak pernah menjadi persoalan, tapi ia akan menjadi isu besar kiranya BN yang melakukannya. Dwi standard itu biasalah.

Sementara itu, Timbalan Presiden PAS, Mat Sabu ketika mengulas program anjuran PR di Seremban itu gah menyatakan 'kejayaan' majlis Himpunan Kebangkitan Rakyat tersebut bakal membolehkan PR menguasai Negeri Sembilan.

Dengan yakin Mat Sabu mengumumkan bahawa semasa PRU 13 kelak menjelang jam 7 malam hari mengundi kelak akan diketahui bahawa Wisma Negeri sudah ditawan oleh PR. Over confident betul. Mat Sabu lupa, dalam menentukan jatuh bangun sesebuah kerajaan negeri hanya pengundi anak negeri berkenaan sahaja yang layak membuat keputusan.

Penyokong DAP, PKR dan PAS yang diangkut dari Kelantan, Perak, Terengganu misalnya hanya sekadar dapat meramaikan majlis tapi tidak layak untuk mengambil bahagian menentukan kerajaan negeri lain, kecualilah kalau PR sebenarnya telah secara terancang memindahkan para pengundinya ke kawasan-kawasan atau negeri lain.

Atau sebenarnya, keyakinan Mat Sabu itu disebabkan sudah ramai pengundi PR dipindahkan ke kawasan-kawasan BN, sebagaimana pernah dilakukan oleh PAS Kedah, PAS Kelantan dan PKR Selangor yang aktif memindah pengundinya ke DUN dan Parlimen milik BN?

Apapun, tak salah untuk Mat Sabu terus berangan, namun percayalah tak selamanya majoriti rakyat akan lena diulit mimpi dan harapan palsu dari PR kerana bila tiba masa mengundi nanti, sebahagian besarnya tetap akan mendahulukan kepentingan agama, bangsa dan negara mengatasi propaganda pemimpin PR.
read more »

Friday, 2 November 2012


Jangan cetuskan huru hara dan suasana kurang senang dalam kalangan orang ramai ekoran daripada penganjuran Himpunan Kebangkitan Rakyat di Senawang Sabtu ini.

Desakan itu disuarakan 15 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di negeri ini yang membantah rancangan pembangkang untuk mengadakan perhimpunan besar-besaran yang dijadualkan berlangsung di Taman Seremban Jaya di sini.

Setiausaha Agung Gabungan NGO Malaysia, Mohd. Arafat Muhammd yang mewakili kumpulan tersebut berkata, mereka bimbang perhimpunan tersebut boleh mencetuskan huru-hara di kawasan berkenaan berikutan tiada kebenaran pihak polis.

 "Semua tahu perhimpunan tersebut tidak mendapat kebenaran polis dan menjadi tanggungjawab kami sebagai rakyat menghalang perhimpunan haram ini.

 "Kami tidak mahu negeri beradat yang aman ini bertukar menjadi huru-hara dengan politik jalanan yang diamalkan pembangkang," katanya di sini semalam.
read more »

Monday, 29 October 2012

PAKATAN RAKYAT RANCANG HAPUS AGENDA MELAYU DI SELANGOR

Antara kelemahan utama kerajaan Pakatan Rakyat Selangor ialah hampir ketiadaan langsung agenda bagi memartabatkan bangsa Melayu di negeri itu.

Sebut sahaja mana-mana bidang kehidupan yang menyentuh orang Melayu samada perniagaan, aspek sosio-ekonomi malah agama sekali pun, rakyat akan tertanya-tanya apakah program-program pro-Melayu yang telah dirancang mahupun dilaksanakan sepanjang 4 1/2 tahun Pakatan Rakyat memerintah di negeri terkaya di Malaysia itu.

Malah amat menyedihkan sekali apabila Selangor melantik pula Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim sebagai Penasihat Ekonomi yang sepatutnya membela orang Melayu terutamanya golongan susah dan miskin.

Namun dengan pengalaman serta ketokohan Anwar sebagai bekas Menteri Kewangan selama lapan tahun juga gagal menyelamatkan nasib orang Melayu.

Anwar bagaikan tunggul kayu mati yang hanya berperanan sebagai penghias serta tidak mempunyai apa-apa fungsi yang boleh membawa apa-apa kebaikan kepada rakyat Selangor.

Kini nasib orang Melayu di tanah air mereka sendiri akan lebih tertekan dan akhirnya akan merempat apabila Menteri Besar, Abdul Khalid Ibrahim bercadang untuk menjual lima aset bangunan kepunyaan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

Antara aset PKNS yang bakal menjadi mangsa kerakusan Pakatan Rakyat ialah Wisma Yakin yang begitu terkenal sebagai ikon perniagaan orang Melayu di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur sejak awal tahun 1970an lagi.

Siapa tidak kenal Wisma Yakin yang menjual serba anika pakaian dan aksesori budaya Melayu seperti baju Melayu, songkok, samping, kain pelikat, butang baju dan sebagainya.

Kelas peniaga Melayu kecil dan menengah berjaya diwujudkan di Wisma Yakin kerana dasar pro-Melayu yang dilaksanakan kerajaan Barisan Nasional selama ini.

Turut menjadi mangsa lagi ialah Kompleks PKNS Shah Alam yang akan dijual pada harga RM85 juta, PKNS Bangi (RM42 juta), PKNS Petaling Jaya (RM90 juta) dan SACC Mall (RM97 juta) dengan nilai keseluruhan yang bakal diraih berjumlah RM321 juta.

Begitu hebat pentadbiran Pakatan Rakyat dengan slogan 'Harapan Baru Untuk Malaysia' sehingga orang Melayu akhirnya akan kehilangan semua aset-aset mereka sedikit demi sedikit yang telah dibina dengan penuh penat lelah di bawah Barisan Nasional sejak zaman merdeka lagi.

Antara objektif utama PKNS yang ditubuhkan oleh kerajaan BN sejak 45 tahun lalu ialah peranannya sebagai satu agensi pembangunan sosio-ekonomi Selangor selain menjadi, agensi utama pembangunan hartanah kerajaan negeri, pemegang amanah bumiputra, agensi utama melaksanakan Dasar Ekonomi Baru dalam menyusunkan semula struktur masyarakat dan pembasmi kemiskinan di kalangan masyarakat Bumiputera bandar dan luar bandar.

Jika diteliti jasa lebih empat dekad PKNS di, kejayaan terbesarnya adalah kemunculan Selangor sebagai negeri yang termaju dan terkaya di Malaysia dari segi pembangunan industri, perumahan dan perbandaran.

Di bawah Pakatan Rakyat semua kejayaan yang telah dicapai bagi pembangunan sosio-ekonomi rakyat Selangor khususnya orang Melayu akan hancur dan musnah.

Maka tidak silap dikatakan bahawa antara agenda penting kerajaan Pakatan Rakyat apabila mengambil alih pentadbiran di Selangor ialah mensasarkan institusi-institusi yang mempunyai kepentingan Melayu.

Faktor mengapa ini berlaku ialah kehadiran parti rasis DAP sebagai sekutu PKR dan PAS.

Sementara PAS sudah menjadi keldai DAP akan membawa apa sahaja beban mengikut kemahuan parti rasis Cina itu, PKR pula menjadi pak turut kerana sokongan amat diperlukan oleh Anwar untuk mengejar cita-citanya menjadi Perdana Menteri.

Yang menjadi mangsa sudah tentunya orang Melayu kerana DAP tidak sesekali akan membenarkan orang Melayu berjaya dan cemerlang di negeri itu.

Lihat bagaimana agenda Pakatan Rakyat Selangor di kawal dan dirancang oleh DAP dengan restu Anwar apabila kerajaan negeri merampas tanah seluas 323.7 hektar kepunyaan Yayasan Basmi Kemiskinan di Serendah pada tahun 2010.

Tanah tersebut dirampas oleh Pakatan Rakyat hanya kerana YBK menolak nafsu Khalid supaya beliau dilantik sebagai pengerusi yayasan itu.

Rampasan tanah itu telah membantutkan usaha kerajaan pusat untuk membina kampus cawangan Universiti Teknologi Mara (UiTM) di Serendah sekali gus menafikan hak beribu-ribu anak Melayu meneruskan pengajian mereka.

Mujur keadilan dapat ditegakkan apabila Mahkamah Tinggi Shah Alam memerintahkan tanah itu dikembalikan semula kepada YBK.

Agenda melemahkan orang Melayu melalui bidang pendidikan juga dikesan di UNISEL, sebuah universiti milik kerajaan negeri Selangor yang mengalami kerugian berjumlah RM54 juta dalam tempoh tiga tahun sejak Pakatan Rakyat memerintah bermula dari tahun 2008 sehingga 2010.

Sebagaimana anak-anak Melayu di nafikan pendidikan dengan ketiadaan kampus cawangan UiTM di Serendah, beribu-ribu pelajar Melayu yang kini menuntut di UNISEL akan menerima nasib yang lebih malang di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat.

Pengurusan yang lemah dan tidak berjaya, ditambah lagi dengan agenda politik kotor Pakatan Rakyat untuk menjadikan UNISEL sebagai medan latihan kader-kader pembangkang, institusi pengajian tinggi yang dulunya dipandang tinggi dengan pencapaian akademik yang membanggakan, kini akan turut sama dikorbankan demi memuaskan hati DAP.

Hakikatnya lebih lama Pakatan Rakyat memerintah di Selangor, lebih dahsyat kemusnahan agenda Melayu akan dilakukan dan semua ini dilakukan di depan mata PKR dan PAS yang kononnya mendakwa sebagai pelindung Melayu.

read more »

Thursday, 18 October 2012


Projek penambakan dan mengindahkan pantai di Batu 8, Teluk Kemang didakwa terbengkalai sepertimana yang dibangkitkan parti pembangkang (PR) KLIK, baru-baru ini adalah sama sekali tidak benar.

Bukan terbengkalai, tetapi ianya tergendala sementara akibat hakisan serta kekurangan pasir untuk tujuan tersebut.

Kerajaan negeri juga telah mengambil inisiatif dan mendapat kelulusan dari kerajaan negeri Melaka untuk mengambil pasir dari luar kawasan Negeri Sembilan bagi mengatasi masaalah yang berlaku bagi meneruskan projek tersebut seperti sediakala.

"Pantai kita semakin terhakis dan aliran ombak sentiasa berubah menyebabkan pantai menjadi pendek.

"Kerajaan telah memulakan projek penambahbaikan di kawasan pantai dan berjaya dalam fasa pertamanya, beberapa tahun lepas di pantai Batu 4, Port Dickson," katanya kepada media selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di Seremban, semalam.

Kata DS Haji Mohamad, pihak kontraktor telah mendapat kelulusan daripada kerajaan negeri Melaka untuk mengambil pasir bagi penambakan dan sebaik diterima kelak, projek tergendala ini disambung semula.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) negeri, Hashim Osman berkata, projek penambakan pantai itu akan melibatkan laluan sepanjang 1.7 kilometer di sini.

Katanya lagi, apabila siap kelak kawasan riadah ini akan menjadi lebih luas dan mampu menarik perhatian pengunjung di lokasi popular ini.

"Selain penambakan, lokasi ini juga akan diindahkan dengan landskap baharu yang lebih segar," katanya.

Katanya, apa yang kerajaan laksanakan ini akan membawa pelbagai kelebihan kepada peniaga sekitar antaranya penambahan bilangan pengunjung dan bukan mengurangkan kehadiran mereka.

"Apabila masalah mendapatkan pasir ini selesai, projek ini akan bermula secepat mungkin," katanya.
read more »

Thursday, 11 October 2012


Acapkali apabila khalayak umum memanggil PAS sebagai anjing DAP, sepantas kilat para pemimpin PAS mencipta seribu satu alasan dan hujah itu ini termasuklah memanipulasi ayat suci Al-Quran serta sejarah Nabi Muhammad s.a.w bagi menafikan dakwaan itu.

Kalangan pemimpin PAS juga akan berusaha mencipta gambaran baik kepada penyokong dan khalayak kononnya hasil hubungan terlarang PAS dengan parti racist Cina itu, telah berjaya merubah watak ekstrim dan sikap keras DAP terhadap Islam dan umatnya.

Realiti sebenar tidakpun seperti yang cuba dipotretkan oleh pemimpin PAS. Bak kata pepatah, jauh langit dari bumi.

Hakikatnya, sebagaimana resam anjing yang sentiasa menurut perintah tuannya, begitulah senario sebenar bila kita membicarakan hubungan haram dua parti pembangkang tersebut.

Malah Sasterawan Negara, Shahnon Ahmad yang juga bekas Ahli Parlimen PAS Sik, Kedah juga telah mengesahkan perubahan ketara yang sedang menghantui PAS tika ini. Katanya PAS telah gagal memimpin PR sebaliknya kedudukannya kini lebih tertakluk pada kehendak DAP.

Menurut Shahnon, "apa yang dilakukan oleh PAS sekarang ialah hanya menuruti kehendak politik DAP dan pendekatan seumpama itu bercanggah dengan kehendak Islam kerana PAS sepatutnya memimpin dalam memperjuang Islam".

Kenyataan ahli seumur hidup PAS memang terbukti kebenarannya malah tak keterlaluan jika dikatakan status PAS semenjak menjalin kerjasama dengan DAP sama sahaja macam anjing peliharaan layaknya, terpaksa dipimpin tali oleh tuannya dan taat mengikut sahaja perintah si tuan.

Lagipun sejak PAS bersekongkol dengan parti juara kroni dan nepotisme itu, sudah acapkali PAS membuktikan dirinya adalah sebijik sama seperti anjing kepada DAP. Buktinya, bukankah sehingga kini PAS sudah terasa malu alah dan segan-segan untuk mendirikan negara Islam?

Bukan itu sahaja, para pemimpin PAS juga terpaksa mengalah bila pemimpin Cina DAP dan PKR telah berjaya menekan dan memaksa PAS menerima tuntutan mereka yang mahu menggunakan kalimah Allah s.w.t bagi pihak gereja Kristian.

PAS juga semacam hilang jantannya bila mana dengan rela hati menurut sahaja perintah DAP yang mengarahkan botol arak yang dirampas dari Kedai Serbaneka 7 Eleven Seksyen 8, Shah Alam dipulangkan kembali sekalipun sudah termaktub jelas peraturan penjualan arak yang melarang minuman keras dipamer atau dijual dalam kawasan penduduk majoriti Melayu Islam.

Begitu juga semasa heboh isu rumah sembelih babi di Kedah, disebabkan takutnya PAS terhadap kekuatan DAP sama seperti takutnya seekor anjing pada tuannya, maka arahan penutupan rumah sembelihan babi itu ditarik balik oleh kerajaan negeri yang dipimpin oleh PAS.

Demikian jua bila kita mengimbas kembali isu kouta rumah 50% untuk orang Melayu di Kedah, akhirnya dibatalkan gara-gara ancaman DAP yang mahu menarik diri dari PR sekiranya PAS meneruskan hasrat menetapkan kuota 50% kediaman khas untuk Melayu Islam.

Paling tidak dapat dilupakan, tatkala menyaksikan pemimpin PAS semacam anjing kelaparan sebulan tidak menjilat tulang, mana tidaknya, bila mana isu hudud menjadi polemik umum, PAS akan segera memberi reaksi tunduk patuh pada bantahan DAP.

Berdasarkan imbasan beberapa fakta-fakta kes di atas, ternampak jelas dan terbukti sudah, selayaknya PAS telah memenuhi tabie seekor anjing peliharaan kalau tidakpun setaraf dengan dengan anjing kurap yang setia dan taat pada tuannya yakni DAP.

read more »

Wednesday, 10 October 2012



Pertengahan tahun ini kita pernah dikejutkan dengan satu kenyataan melampau dan biadap dari Ketua Penerangan PAS Pusat, Tuan Ibrahim Tuan Man yang mengeluarkan arahan meminta ahli PAS menangguhkan ibadah haji sebagai persiapan menghadapi PRU 13.

Kenyataan Tuan Ibrahim itu bertarikh 5 Jun 2012 dan turut boleh dibaca dalam akhbar SelangorKini milik kerajaan PKR Selangor terbitan 8 - 15 Jun 2012 yang disebarkan di merata masjid dan surau di seluruh negeri.

Menurut Tuan Ibrahim, penangguhan ibadah haji itu dianggapnya sebagai wajar kerana PAS memerlukan jentera parti yang kuat dan utuh bagi melicinkan gerak kerja pilihan raya nanti yang diramalkan akan sengaja dilangsungkan semasa musim haji.

Berikutan itu, berbakul-bakullah maki hamun dan kejian dilemparkan terhadap Kerajaan Barisan Nasional dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak oleh penyokong PAS termasuklah dari segelintir bakal jemaah haji pro PAS.

Mereka berandaian kenyataan pemimpin PAS itu benar dan ramalannya sahih melangkau masa depan walau hakikatnya ia cuma bersifat propaganda murahan untuk menyemai kebencian umum terhadap pemimpin dan Kerajaan Barisan Nasional yang memerintah.

Kini, empat bulan sudah berlalu. Polemik pilihanraya di musim haji sudah tidak kedengaran. Tuan Ibrahim pun sudah semacam kura-kura di tepian parit menyorok muka bersembunyi dari sindiran rakyat.

Tika ini sebahagian besar jemaah haji sudahpun berada di Kota Suci Mekah tekun menjalankan ibadah sementara menanti tibanya lambaian haji yang selama ini dinanti-nantikan.

Lebihkurang 28,000 orang jemaah haji Malaysia dijangkakan pulang ke tanah air bermula 31 Oktober 2012 nanti, ini bermakna sekalipun jika parlimen dibubarkan dalam mana-mana tarikh dalam bulan Oktober, mereka tetap berpeluang untuk terlibat dalam proses pengundian.

Jelas sekali propaganda PAS kononnya jemaah haji akan dinafikan hak mengundi dalam PRU 13 tidak menjadi kenyataan.

Walaupun demikian, apakah mungkin para jemaah haji hanya sekadar melupakan saja polemik dan kontroversi yang sengaja dicetuskan oleh pemimpin PAS?

Tentu sekali tidak kerana diawal polemik pilihanraya musim haji ditimbulkan oleh PAS, tidak sedikit jemaah haji dari kalngan ahli dan penyokong PAS terpana sendirian, was-was dan keliru apabila terpaksa memilih antara dua tuntutan - satu tuntutan agama yang termaktub dalam Rukun Islam dan satu lagu tuntutan keduniaan demi kepentingan politik kepartian.

Mereka keliru kerana dipaksa mendahulukan hal ehwal duniawi sedangkan peluang menunaikan ibadah haji dan menjadi tetamu Allah s.w.t tatkala sudah cukup syarat kemampuannya jauh lebih penting berbanding soal kepartian PAS.

Bagi segelintir yang tergolong dalam kategori totok dan balaci karat hijau tentu sahaja mereka tidak kisah mengabaikan ibadah haji demi parti, namun mujurlah sebahagian besar jemaah haji berjaya melepaskan diri dari hasutan duniawi dan terus tekad hatinya mendahulukan seruan Illahi.

Sekarang Allah s.w.t telah menetapkan takdir dengan membuka hijab pembohongan propaganda PAS untuk ditatapi dan diadili oleh umat Islam negara ini.

Pastinya kepulangan para jemaah haji kelak akan mengimbau kembali ingatan mereka dengan kejahatan propaganda PAS itu apatah lagi bila masing-masing mendapat tahu pemimpin PAS yang sama itu juga baru sahaja menghina bakal penerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang disama tarafkan dengan penagih candu dan anak ayam yang kebuluran.

Tuan Ibrahim dan lain-lain pemimpin PAS mungkin boleh berdolak dalik dengan seribu satu alasan dan takwilan, namun hakikatnya baik para jemaah haji mahupun para penerima BR1M serta sebahagian rakyat Malaysia beragama Islam yang lain sudah tidak sabar menunggu masa untuk menghukum PAS dalam PRU 13 nanti.

Dek bahana terlanjur kata terlebih propaganda, kelak badan yang binasa. Dek kerana huduh tutur kata serta buruk pembawaan sikap akibatnya PAS perlu menerima kesan pembalasan hukuman yang setara.

read more »

Monday, 8 October 2012


Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad menyifatkan memberi undi kepada pembangkang sama seperti mengundi George Soros iaitu penyangak mata wang yang kejam.

Beliau menegaskan, Soros menggunakan wang beliau bagi meletakkan calon pilihannya untuk memerintah negara-negara yang disasarkan.

Bagi Malaysia, katanya, Soros memilih pemimpin pembangkang seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk melakukan pertukaran rejim dengan menjatuhkan kerajaan sedia ada.

''Mungkin sesetengah orang masih ingat Datuk Seri Anwar Ibrahim begitu gemar dengan 'masyarakat sivil' ketika berada dalam kerajaan dan beliau juga masih bercakap tentang perkara itu sekarang. Persamaan idea antara Soros dengan Anwar adalah penting," katanya dalam satu rencana yang ditulis untuk akhbar New Sunday Times hari ini.

Dr. Mahathir secara jelas menunjukkan pembabitan Soros melalui Open Society Institute dalam menukar pemerintah sesebuah negara seperti yang berlaku di Georgia.

Sebelum ini, Suara Rakyat Malaysia (Suaram) juga didakwa turut menerima sumbangan daripada Open Society Institute.

Dr. Mahathir turut melontar persoalan mengapa Soros membiayai Malaysiakini, sebuah portal berita propembangkang.

''Jelas sekali, tindakan itu adalah untuk menjayakan perubahan rejim dengan meletakkan calon-calon pilihannya sebagai Perdana Menteri dan menteri-menteri di dalam kerajaan Malaysia.

''Apa yang kerajaan itu akan lakukan nanti ? jika tidak melaksanakan hasrat Soros," katanya.

Tegas beliau, Malaysia adalah salah satu sasaran Soros.

''Sekiranya terdapat rakyat Malaysia yang ingin dijajah semula, itu adalah pilihan mereka. Tetapi saya percaya rakyat Malaysia tidak mahu menjadi tali barut asing," katanya.

Menurut Dr. Mahathir, tindakan Soros itu terbukti berjaya menjatuhkan rejim di Georgia, Ukraine dan Hungary.

Sumber: Utusan

read more »

Saturday, 22 September 2012


SEREMBAN - Lebih 7,000 peluang pekerjaan bakal diisi sepanjang Karnival Kerjaya Pemuda Barisan Nasional (BN) 2012 peringkat Negeri Sembilan selama dua hari mulai 29 Sept di Dataran Senawang dekat sini.
   
Pengerusi penganjur karnival itu, Nazir Hussin Akhtar Hussin berkata program dari pukul 10 pagi hingga 5 petang itu bertujuan membantu golongan belia mengisi jawatan yang ditawarkan oleh lebih 70 majikan dari sektor awam dan swasta.
   
"Program dua hari itu menawarkan perkhidmatan percuma bagi membolehkan pencari kerja memilih dan memohon kerja yang sesuai," katanya.
   
Katanya semua tawaran kerja pada karnival itu berdasarkan kepada kekosongan jawatan dan perlu melalui proses temuduga.
       
Program itu terbuka kepada golongan siswazah, penganggur dan lepasan sekolah, katanya. 

- Bernama
read more »

Tuesday, 18 September 2012


Ternyata DAP memang tak ambil peduli perasaan umat Islam dalam isu filem yang menghina Nabi Muhammad ini. Negera seperti Russia pun mahu mengharamkan filem ini. DAP seolah-olah tunjuk perli dengan keputusan bantahan oleh umat Islam di negara ini.

Amacam PAS? Ada berani ka hentam DAP pasal kenyataan Ngeh yang biaDAP ini? Boleh dia anggap bantahan umat Islam sebagai membuat masa... Memang dah melampau pemimpin parti chauvinis ini!

Baca la ni!!!

Petikan dari Sinar Harian


Paparan Twitter Khairy Jamaluddin
SHAH ALAM - "Kami Pemuda Umno dah biasa dengan sikap DAP yang tidak menghormati perasaan umat Islam."

Demikian reaksi Ketua Pemuda Barisan Nasional, Khairy Jamaluddin mengulas mesej Twitter Ahli Parlimen Beruas, Ngeh Koo Ham dari DAP kelmarin mengenai perhimpunan yang bakal diadakan Jumaat ini.

Kata Khairy, "Jelas tweet Ngeh menunjukkan bahawa beliau dan DAP keseluruhannya amat tidak sensitif dengan perasaan umat Islam dan membuktikan bahawa mereka tidak memahami langusung perasaan umat dan juga kedudukan Nabi (Muhammad) SAW dalam Islam."

Khairy yang juga Ketua Pemuda Umno berkata, perkara tersebut amat malang sekali memandangkan beliau seorang rakyat Malaysia tetapi masih tidak mempunyai pengetahuan asas tentang Islam dan juga sensitiviti Muslim.

"Saya harap Pas sebagai rakan kongsi DAP dapat mengecam kenyataan Ngeh sebab apa yang dia kata itu dituju juga kepada Pas dan takkan Pas nak terima penghinaan seperti itu," kata beliau lagi.

Mesej Koo Ham antara lain berbunyi, "Khairy mahu Muslim protes membantah Sam Bacile. Bagi Islam atau bagi kepentingan politik? Adakah Muslim membuang masa dan tenaga dalam berhubung perkara ini?"

Kelmarin, Khairy memberi kenyataan bahawa Pemuda Umno sedang merancang mengadakan demonstrasi membantah filem Innocence of Muslims Jumaat ini.

Pergerakan itu turut mempelawa Pemuda Pas agar sertai bersama.
read more »

Thursday, 13 September 2012

ANARKI dalam bahasa mudahnya ialah keadaan yang tidak tertib, luar daripada kelaziman dan cenderung kepada perubahan tanpa mengikut urutan sejarah dan budaya malah agama. Daripada perspektif Barat ia adalah pancaran faham liberalis dan pluralis.
read more »

Tuesday, 11 September 2012

Melihat video di bawah, maka kita semakin tidak hairan kenapa penyokong-penyokong PR samseng-samseng belaka.  Jelas bahawa budaya samseng memang sengaja diterapkan oleh mereka sehingga Anwar sanggup membiarkan pengawal peribadinya menghalakan pistol kepada rakyat yang tidak bersenjata.

Bukannya Anwar sedang menghadapi bahaya akan dicederakan atau dibunuh tetapi hanya di’ganggu’ secara verbal sahaja, itu pun dari jauh.  Tetapi, nampaknya Anwar benar-benar seorang pengecut sehingga tidak dapat menahan walaupun gangguan ‘verbal’ dan memaksa pengawal peribadinya mengugut untuk menembak rakyat dengan pistol.

Ironi sekali seorang pejuang demokrasi yang warak dan terbuka tidak dapat bersikap tenang bila dicabar atau diejek. Sedangkan di masa yang sama Anwar mengajar penyokongnya berbuat yang sama iaitu mencabar dan mengejek pihak berkuasa, pemimpin kerajaan dan sesiapa sahaja yang tidak sehaluan dengannya.

Pun begitu, tidak sekali pun Dato’ Seri Najib atau mana-mana pemimpin kerajaan pernah mengugut untuk menembak penyokong Anwar kerana sering mengejek mereka walaupun pemimpin kerajaan mempunyai segala akses kepada pasukan bersenjata.

Melihat tindakan pengawal peribadi Anwar, kita menjadi gerun membayangkan jika Anwar benar-benar menjadi Perdana Menteri.  Jika baru diejek sudah diugut akan ditembak, apatah lagi jika dikritik dengan berfakta dan lantang?  Tidak mustahil Anwar sanggup ‘menghapuskan’ sesiapa sahaja yang berani mengkritiknya ketika itu.

Anwar telah secara langsung memperlihatkan sikap dwistandardnya jika beliau menjadi Perdana Menteri di mana rakyat yang tidak menyokongnya tidak akan dibela malah akan dilayan dengan samseng dan kejam.  Berbeza dengan kerajaan BN yang melayan semua rakyat sama rata termasuk penyokong PR.

Sebagai manusia yang sanggup melakukan apa sahaja untuk berkuasa, Anwar tentu sanggup melakukan lebih lagi untuk mengekalkan kuasa.  Apatah lagi dengan kuasa yang ada, beliau mampu mengawal segala-galanya.

Namun begitu, apa yang menjadi buah mulut rakyat sekarang ialah bukan sahaja mengenai tindakan pengawal peribadinya yang samseng tidak bertempat, tetapi juga mengenai hak, kemampuan dan motif Anwar untuk mempunyai pengawal peribadi yang sebegitu ramai.

Anwar, diketahui bebas ke mana sahaja di dalam Malaysia dan serata dunia, malah mahkamah juga telah melepaskannya walaupun bukti begitu kukuh untuk mensabitkannya.

Oleh itu, walaupun Anwar cuba membayangkan yang beliau diancam tetapi tiada siapa yang percaya.  Jika benar kerajaan ingin menghapuskan Anwar, tentu sekali beliau sudah pun disumbat ke dalam penjara atau mungkin juga telah terhapus lama dahulu.  Ini tentu mengurangkan beban kerajaan untuk melayan karenahnya yang tidak jemu-jemu cuba mengkhianati, mengsabotaj dan menghuru-harakan negara saban hari.

Tetapi kerajaan tidak pernah mengancam Anwar kerana Anwar bukan siapa-siapa.  Beliau hanyalah seorang bekas banduan, peliwat dan penzina yang terus bermimpi untuk menjadi Perdana Menteri walaupun partinya sendiri sudah nyawa-nyawa ikan dan hanya hidup atas kebodohan PAS serta kebijaksanaan DAP yang ingin memperalatkannya.

Justeru, kenapa Anwar perlukan pengawal peribadi yang sebegitu ramai?  Khabarnya sehingga 7 orang untuk satu-satu masa dan bertukar pula mengikut syif tertentu.  Apakah dan siapakah yang Anwar takutkan?   Atau apakah mereka hanya diupah Wan Azizah agar memastikan Anwar ‘tidak kecundang’ lagi?  Dan dari mana Anwar mendapatkan wang mengupah sebegitu ramai pengawal peribadi bersenjata?  

Anwar sebenarnya cuba memperlihatkan kepada dunia bahawa beliau amat berpengaruh sehingga menyebabkan nyawanya dalam keadaan bahaya kerana kononnya kerajaan melihatnya sebagai ancaman dan perlu dihapuskan.

Namun, rakyat melihat sebaliknya.

Rakyat kini melihat Anwarlah sebagai ancaman kepada mereka.   Imej negara tidak aman yang ingin dipamerkan Anwar sebenarnya memakan diri.  Walaupun ia mampu meraih minat dan sokongan asing, tetapi ia hanya menipiskan lagi peluang Anwar untuk menang dalam PRU kali ini.

Rakyat tidak suka dengan corak negara tidak stabil yang ingin diwujudkan Anwar dan di masa yang sama rakyat memandang sinis sifat pengecut di sebalik sifat samseng yang ditonjolkan melalui tindakan pengawal peribadinya.

Kesimpulannya, lebih ramai pengawal peribadi yang diupah Anwar, lebih sinis pandangan rakyat terhadap Anwar dan lebih takut mereka kepadanya.  Rakyat takut tertembak jika dekat dengannya.

read more »

Friday, 7 September 2012

RANTAU - ‘‘Cukup dengan menunjukkan gaya dan lagaknya selama ini yang jelas mencerminkan bahawa dia sememangnya tidak pernah menghormati bangsanya sendiri. Tak perlulah dia datang ke mari untuk memecahbelahkan tempat kami pula,”.

Demikian gesaan Firdaus Aziz, Presiden MAYC Negeri Sembilan mewakili
read more »

Thursday, 6 September 2012

Hentikanlah tabiat gemar merayau di tengah malam untuk mendengar ceramah politik yang menghentam kerajaan.

Menteri Besar, Dato' Seri Utama Hj.Mohamad Hj.Hasan berkata, semua itu membuang masa dan adalah lebih baik waktu itu digunakan untuk
read more »

Monday, 3 September 2012


Sambutan kemerdekaan ke 55 pada tahun ini dianggap sungguh bermakna bagi rakyat kerana negara bakal menghadapi Pilihan Raya Umum ke 13 tidak lama lagi.

Ini memberikan rakyat peluang sekali lagi dalam tempoh lima tahun untuk memilih sebuah kerajaan yang kuat, komited untuk terus membangunkan negara serta sentiasa mendahulukann rakyat dalam semua dasar dan programnya.

Kerajaan tersebut tidak lain tidak bukan adalah pentadbiran yang telah diterajui oleh Barisan Nasional di bawah teras kepimpinan Umno selama lebih setengah abad.

Tidak ada parti politik di dunia ini yang mampu menandingi kehebatan gagasan Umno-BN memimpin sebuah negara yang berbilang kaum dalam keadaan penuh keamanan, keharmonian dan kestabilan secara berterusan sejak mencapai kemerdekaan.

Ini disebabkan kekuatan formula kesepakatan,  kesefahaman serta kerjasam antara kaum yang telah dicapai oleh tokoh-tokoh pengasas kemerdekaan pada tahun 1957.

Formula dan pendekatan yang sama telah berjaya mengharungi pelbagai cabaran dan dugaan getir untuk sampai ke tahap di mana ia berada sekarang.

Kejayaan Umno-BN mentadbir sebuah negara yang penuh dengan keunikan serta dilandasi adunan resipi yang hebat tidak mungkin mudah untuk dikalahkan dengan cubaan formula baru yang ingin dikemukakan oleh pihak pembangkang.

Inilah yang berlaku di ambang sambutan kemerdekaan di persekitaran Dataran Merdeka apabila penyokong Pakatan Rakyat cuba mengalihkan keghairahan rakyat yang menunggu detik 12 malam pada 31 Ogos dengan mengadakan himpunan haram Janji Demokrasi.

Malang bagi pembangkang seruan mereka di atas platform ketelusan proses pilihan raya sebagai sambungan kepada rusuhan jalanan Bersih 1.0 dan Bersih 2.0 tidak mendapat perhatian rakyat.

Rakyat tidak lagi menghiraukan jerit pekik dan tiupan vuvuzela penyokong  pembangkang yang dilihat sebagai golongan gila dan hilang akal.

Pakatan Rakyat telah membuktikan bahawa mereka adalah golongan minoriti yang berkelakuan seperti kera sumbang.

Apa tidaknya, hanya kerana mereka bencikan Umno dan BN, Pakatan Rakyat telah hilang pertimbangan rasional dan logik kerana tidak tahu membezakan antara semangat patriotik dan politik.

Dengan tujuan untuk menghilangkan keyakinan rakyat terhadap kerajaan, pembangkang melihat setiap sesuatu mesti dipolitikkan hatta sambutan kemerdekaan sekali pun perlu diserang dan dikorbankan.

Atas mentaliti membangkang segala sesuatu yang dilakukan kerajaan untuk kebaikan rakyat, pembangkang sanggup merosakkan acara gemilang yang amat bermakna bagi negara dan rakyat Malaysia.

Kerana takut kepada tema Janji Ditepati, pembangkang membuat keputusan untuk mengadakan sambutan kemerdekaan secara berasingan dengan slogan dan logo yang berlainan.

Slogan Sebangsa, Senegara, Sejiwa hanya indah khabar dari rupa kerana tidak mencerminkan keadaan sebenar yang berlaku di dalam pakatan pembangkang.

Pergolakan merebut kuasa, penyelewengan dana awam, pertelingkahan antara pemimpin pembangkang serta kegagalan menunaikan janji kepada rakyat hanyalah sekelumit daripada kemelut dan masalah yang membelenggu mereka.

Maka slogan tersebut dengan sendirinya menjadi tidak bermakna dan kosong daripada keikhlasan dan nilai penghayatan.

Sikap bodoh yang ditunjukkan oleh Pakatan Rakyat tersebut secara langsung telah mendedahkan kelemahan mereka sendiri bahawa pembangkang tidak mampu berpegang kepada prinsip hidup bersatu padu antara kaum dan mengekalkan keharmonian masyarakat majmuk yang sedia terjalin.

Pembangkang berfikir dengan mengadakan sambutan kemerdekaan ke 55 secara tersendiri dengan mengasingkan  daripada sambutan arus perdana mereka boleh mendapat sokongan untuk ke Putrajaya.

Malang seribu malang bagi mereka, perbuatan tersebut sebenarnya telah memecah tembelang siapa pembangkang sebenarnya.

Jika mereka sanggup mencemarkan keagungan nilai kemerdekaan negara, apa agaknya yang mereka akan lakukan jika mereka berkuasa di Putrajaya.

Dengarnya sudah ada rancangan untuk menukar bendera kebanggaan negara Jalur Gemilang dengan bendera versi Pakatan Rakyat.

Malah lagu Negaraku yang berkemundang di Stadium Merdeka pada 31 Ogos 1957 selepas Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj melaungkan teriakan keramat Merdeka! juga mahu diganti dengan lagu baru.

Nampaknya pembangkang berhasrat mahu menukar dan meroboh segala institusi atau simbol yang menandakan kejayaan Umno-Bn sejak 55 tahun lalu.

Bangsa Melayu tidak akan selamat di bawah Pakatan Rakyat kerana kejayaan Umno membela orang Melayu mahu dilupuskan dan diganti dengan 'Agenda Rakyat'.

Sebenarnya pembangkang bukan mahu mengagungkan rakyat tetapi sebaliknya memangsakan mereka dengan menjadikan rakyat sebagai alasan untuk membuat perubahan yang bakal merugikan bangsa Melayu dan negara.





read more »

Saturday, 1 September 2012

Syawal belum pun berlalu, Aidilfitri masih lagi segar, semangat persaudaraan dan bermaaf-maafan terus terasa dan semakin kuat dengan diikuti sambutan Hari Merdeka.

Namun, suasana dan semangat yang sama ternyata tiada dalam puak-puak penyokong dan pemimpin Pakatan Rakyat. Jika itu belum cukup jahat lagi, mereka cuba pula mengganggu dan menghalang rakyat Malaysia yang lain dari menikmati suasana dan semangat yang murni itu.
read more »

Friday, 31 August 2012

Siapa agaknya yang ajar mereka buat begini.Ini adalah antara gelagat budak-budak Bersih yang berhimpun sekitar Dataran Merdeka Khamis malam menyertai himpunan ‘Janji Demokrasi’.

Mereka fikir boleh buat apa saja sesuka hati hingga bulan dan bintang pada bendera negara, Jalur Gemilang ditukar ke warna kuning dan dikibarkan di celah himpunan itu.

Tak cukup itu warna bendera ditukar ke merah putih…macam bendera Republik Singapura dan Indonesia

Apakah ini bendera Republik Bersih Malaysia atau bendera negara jika pembangkang berkuasa?

Apakah mereka merancang hendak jadikan negara ini sebuah republik?

Juga tersebar risalah mengenai pertukaran bendera negara.

Mungkin pihak penganjur gabungan 47 NGO yang pro-Bersih boleh tolong jawab tentang perbuatan yang over dan biadap ini.

Ramai orang biasa di situ yang melihat gelagat ini terkial-kial budak-budak ini kedengaran mencemuhnya.


Geng gabungan 47 NGO itu yang membawa ungkapan sama seperti Bersih menuntut pilihanraya adil kemudiannya disertai oleh puak Selamatkan Jalan Sultan yang mula berhimpun di Jalan Hang Jebat dekat Stadium Negara jam 8 malam.

Puak yang menuntut kerajaan menghentikan pengambilan tanah untuk projek MRT kemudiannya berarak ke jalan dekat stesen lama bas Klang.Mereka bersurai jam 9.30 malam untuk ke Dataran Merdeka.

Polis hanya berkawal memastikan lalulintas berjalan lancar dan tidak mengambil sekarang tindakan terhadap mereka yang berhimpun di kedua tempat.

Kawasan padang Dataran Merdeka telah ditutup kepada orang ramai kerana persiapan perbarisan Hari Merdeka pagi Jumaat.

Pada sebelah petangnya polis telah menyatakan perhimpuan Janji Demokrasi adalah haram kerana penganjur tidak memberi notis 10 hari seperti yang ditetapkan oleh Akta Perhimpunan Aman.

Namun penganjur berdegil hendak teruskan juga himpunan itu.

Kini ramai ternanti-nanti apa pula alasan hendak digunakan oleh puak Bersih ini untuk balon polis yang ‘berlembut’ terhadap himpunan haram mereka.

Puak ini diketahui umum cuba berselindung disebalik kehadiran orangramai yang kebiasaanya berpusu-pusu ke Dataran Merdeka untuk meraikan countdown ambang Merdeka.

Pihak penganjur cuba ‘ coverline’ menyalahkan pihak berkuasa sekat mereka turut meraikan ambang Merdeka sedang kehadiran mereka adalah satu perhimpunan yang terancang.

Kecuali Timbalan Presiden PAS ,Mat Sabu,orang kanan PKR Tian Chua dan Fuziah Salleh tiada pembesar pembangkang lain yang hadir di himpunan itu.

Seperti mereka rancang,Datuk A Samad Said telah mendeklamasi sajak di depan bangunan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur mengadap ke Dataran Merdeka.

Himpunan itu mula bersurai sekitar jam 12.30 malam.

Tiada insiden tidak diingini berlaku. (Agendadaily.com)




read more »

Thursday, 30 August 2012


Rancangan rahsia puak pembangkang untuk kelirukan rakyat dengan cara tektik kempen menipu digunakan untuk merampas kerajaan, terbongkar setelah rakaman suara taklimat rahsianya tersebar. Siap buat penerangan untuk menyerang dengan gaya cara ceramah menggunakan kaedah perkataan "Rasuah & Rompak" untuk mengaitkan individu tertentu.


Taklimat strategi rahsia PKR untuk kucar kacirkan negara semasa Kongres Nasional PKR 2011 di Johor. Taklimat disampaikan oleh YB. Sim Tze Tzin, ADUN Pantai Jerjak.
read more »

Wednesday, 29 August 2012


Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, mempersoalkan bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad ( Tun M ) yang mengenali syaitan berbanding malaikat. Katanya, umat Islam diperkenalkan kedua-duanya sekali, iaitu syaitan dan malaikat.

Beliau menyifatkan kenyataan Tun M itu sebagai bahaya sambil mengingatkan umat Islam supaya mengenali kedua-duanya agar tidak terpesong dengan bisikan syaitan.

" Kenyataan sedemikian memang bahaya,” ujarnya ketika diminta mengulas kenyataan Tun M yang mendakwa baik menyokong syaitan yang dikenali daripada malaikat yang tidak dikenali dua hari lalu.

"Syaitan ni, punyalah pandai belitnya dia, sampaikan Nabi Adam yang dah duduk dalam syurgapun terpaksa dihalau keluar kerana kejayaan godaan syaitan,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas majlis meraikan pelajar Yayasan Islam Kelantan yang bakal melanjutkan pengajian masing-masing ke Timur Tengah dan Majlis Aidilfitri di Markaz Ulama PAS (Madu), dekat sini tengah hari tadi.

Wahhh! Kenapa? Dulu jahil agaknya Pok Nik ye... Sekarang nak tunjuk bijak pulak ke?? Banyak pandai becakap pulak dah ni... WN9 masih ingat lagi kenyataan yang pernah di buatnya dulu. Apa kisahnya pulak? Ni, saksikan video dibawah:


“Jika DAP ikhlas nak tolong PAS, saya terima. Usahlah DAP, Syaitan pun saya boleh terima,” – YAB Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat, Mursyidul Am PAS dan Menteri Besar Kelantan, 23 Januari 1999.

Nah...Bukan hanya nak mengenali syaitan, malah pertolongan syaitan sanggup nak diterima. Semata-mata nak tunjuk angkuh sombongnya untuk menolak UMNO... Orang tua nyanyuk ni sampai sanggup nak berkerjasama dengan syaitan. Kononnya syaitan ni lebih mulia dan baik daripada orang Islam yang menjadi ahli UMNO... Apa cerita?
Kembali kepada kenyataan Tun M tempohari, mengatakan ‘banyak yang akan musnah jika PR memerintah’ dan ‘lebih baik syaitan yang kita kenal dari bidadari yang kita tidak kenal’. dalam bahasa Inggeris.

Moh kita perdengarkan semula kenyataan beliau pada video ini...


Namun perkataan 'Angel' yang di maksudkan Tun M tidak dapat di pastikan kerana Angel dalam bahasa Malaysia ianya merujuk kepada Bidadari atau pun Malaikat.

Yang sebenarnya kenyataan Tun M tu merupakan kiasan semata-mata, tetapi ianya telah di putar belit oleh sesetengah pihak terutama puak pembangkang yang sentiasa tidak melepaskan peluang untuk memperburukan Tun M.

Apa pun yang WN9 dapat faham antara maksud kiasan yang di buat Tun Dr Mahathir adalah , "Lebih baik UMNO yang di tuduh Pakatan Haram sebagai zalim seperti syaitan, tetapi banyak membantu rakyat... Dari Pakatan Haram yang mengakui mereka lebih baik macam bidadari tetapi tidak langsung dapat membuktikan kebaikan mereka itu" . 

Jadi, tak usahlah Pok Nik nak sebar sana sini yang kenyataan tersebut telah menunjukkan Tun M tu terpesong... Ingat lah kembali dengan apa yang pernah di katakan Pok Nik terhadap UMNO sebelum ini!

Apa yang berlaku sekarang ni pun... PAS dah berkerjasama pun dengan DAP. Banyak dah ke pertolongan DAP terhadap PAS? Amacam, tak terasa makan diri ke??? Huhhh!!! Sendiri mau ingat laaa ye!










read more »

Friday, 24 August 2012


Peringatan seorang Negarawan bertaraf dunia, Tun Dr. Mahathir mengenai Pakatan Rakyat (PR) wajar diberi perhatian serius. Kata beliau, ‘banyak yang akan musnah jika PR memerintah’ dan ‘lebih baik syaitan yang kita kenal dari bidadari yang kita tidak kenal’.

Walaupun mungkin ada yang memusuhi Tun Dr. Mahathir tetapi tidak seorang pun dari musuh-musuhnya yang dapat menafikan jasa-jasa dan kejayaan beliau melonjakkan negara serta kehidupan rakyat dengan begitu pantas, bergaya serta cemerlang sekali. Oleh itu, peringatan yang beliau berikan di atas tidak wajar dipandang sinis kerana ia bukannya peringatan kosong, tetapi berdasarkan pengalaman, pengetahuan dan pengalaman beliau dalam mengurus-tadbir negara selama 22 tahun.

Beliau pastinya cukup arif mengenai ‘aspirasi’ pemimpin tertinggi PR, Anwar Ibrahim setelah terlibat secara langsung mengekang percubaan Anwar membankrapkan negara pada tahun 1997/98 dengan menurut saranan IMF. Ini menjadikan Tun Dr. Mahathir sebagai penyelamat negara dan rakyat sekali gus musuh utama barat.

Hari ini, PR menjanjikan negara kebajikan dengan pendidikan percuma untuk semua, tiada tol, menurunkan harga minyak, pendapatan minimum sehingga RM4000 setiap rumah, menghapuskan cukai dan berbagai-bagai janji manis lagi.

Namun, realitinya bagi memberikan sesuatu secara percuma, kerajaan perlu terlebih dahulu mempunyai dana. Dan jika kos tertentu terhadap rakyat turut dihapuskan, maka bagaimana kerajaan akan dapat mengumpul dana tersebut agar dapat memberikan sesuatu yang lain secara percuma kepada rakyat?

Tidak mustahil bahawa PR berniat untuk mengambil pinjaman atau berhutang dari luar, yang mana gagal dilakukan oleh Anwar ketika krisis kewangan 1997/98 dahulu bagi menunaikan segala janji-janji manis tersebut. Jika ini dilakukan, maka negara akan terbeban dengan hutang yang semakin bertambah saban tahun kerana tidak mempunyai dana dan pendapatan yang cukup untuk membayarnya akibat penghapusan tol, cukai, kos pendidikan dan lain-lain, di samping meningkatkan subsidi kepada rakyat.

Keadaan ini pasti lama kelamaan akan mencetuskan kemarahan rakyat, seterusnya ketidakstabilan dalam negera.

Kita sedia maklum bahawa meletakkan negara di dalam keadaan lemah dari segi ekonomi adalah langkah pertama untuk membantu rakan-rakannya neo-con Anwar untuk menakluk negara ini. Apabila sudah ditakluk, maka lebih mudahlah undang-undang yang berlandaskan pemikiran liberal dan plural dipaksa ke atas negara Islam ini. Inilah agenda halus yang tersembunyi di sebalik segala janji manis PR.

Walaupun PR kelihatan bagai bidadari yang membawa janji-janji manis dari syurga tetapi hakikatnya, apa yang dijanjikan tidak menepati realiti dunia.

Sebaliknya, BN mungkin tidak kelihatan seperti bidadari dan mungkin dianggap kejam kerana mengenakan cukai, tol dan kos pendidikan tetapi BN berpijak di bumi yang nyata.

Realitinya, di bumi ini, sesebuah kerajaan perlu mengenakan kos tertentu terhadap rakyat untuk menjana ekonomi negara serta membantu rakyat secara meluas dan dalam jangka masa yang panjang. Wang tidak turun dari langit dan tidak bertambah dengan sendirinya. Jika kita berhutang dengan negara luar, ia perlu dibayar atau kita akan tersepit sehingga akhirnya hancur berkecai. Inflasi dan trend peningkatan harga pasaran dunia menjadikan perkataan ‘percuma’ adalah sesuatu yang mustahil dan bakal memakan diri sendiri.

Justeru, sepertimana pesan Tun Dr. Mahathir, usahlah kita percaya pada manusia yang menyamar sebagai bidadari yang turun dari syurga kerana kita bukannya berada di syurga, tetapi di dunia yang nyata. Maka, berpijaklah di bumi nyata, dan berfikirlah dengan sebaik-baiknya sebelum menyerahkan nasib kita kepada PR. Apa yang PR janjikan walaupun kelihatan seperti syurga tetapi realitinya ia bakal membawa kita ke neraka.
read more »

Friday, 17 August 2012

Sudah hampir sebulan umat Islam berpuasa berlapar dahaga bagi memenuhi tuntutan Rukun Islam yang ketiga itu, kini hanya tinggal beberapa hari lagi menjelangnya 1 Syawal yang sudah tidak sabar kita semua nantikan.

Sebagaimana biasa tiap kali menjelang hariraya Aidilfitri, ramai anak Kelantan di perantauan akan bersesak-sesak pulang ke kampung halaman masing-masing dengan wajah ceria kerana berpeluang bertemu sanak saudara.

Barangkali bagi anak Kelantan yang mencari rezeki di negeri orang, ada sesetengahnya yang masih menyokong PAS belum pun menyedari bahawa inilah Aidilfitri terakhir yang dapat mereka sambut tatkala Kelantan masih lagi dikuasai PAS.

Selepas Aidilfitri 2012 ini, detik baru untuk rakyat Kelantan akan kembali bersinar sebaik sahaja visel ditiupkan menandakan bermulanya PRU 13.

Alang-alang sudah banyak kesedaran timbul di kalangan rakyatnya diikuti penghijrahan sokongan pengundi atas pagar yang semakin mendekati UMNO, disamping dukungan kuat ramai pemimpin PAS yang mahu
berganding bahu membina Kelantan Baru, tidak syak lagi Aidilfitri ini amat bermakna sekali.

Lebih kurang 22 tahun Kelantan dibayangi kelemahan urus tadbir negeri gara-gara sikap tidak cakna Menteri Besarnya yang lebih banyakn bercakap berbanding kerja buat, kini tibalah masanya untuk melakukan
perubahan total.

Mengikut beberapa kajian, analisis dan simulasi terkini berkaitan kecenderongan para pengundi di Kelantan, kesemuanya positif meletakkan BN khususnya UMNO berada di posisi yang selesa untuk menang di 25
hingga 29 kerusi DUN.

Jumlah kerusi itu termasuk semua 7 DUN yang sedang berada dalam genggaman sekarang yang mana turut berpeluang menambah undi sokongan dan majoriti kemenangan.

Sebelum ini, kedudukan BN cuma selesa di 23 kerusi sahaja bagaimanapun beberapa perkembangan menarik akhir-akhir ini di negeri Serambi Mekah ini nampaknya telah meningkatkan lagi peluang untuk BN dalam PRU kelak.

Beberapa isu yang dekat di hati rakyat ternampak jelas semakin mengharu-birukan kepala pemimpin PAS negeri umpamanya membabitkan isu bekalan air bersih yang kerap terputus-putus di banyak kawasan
termasuklah kejadian yang terbaru di KB Mall seminggu dua lepas.

Penyertaan beberapa NGO yang aktif memperjuangkan penyelesaian isu air bukan sahaja berjaya menambah kesedaran di kalangan ramai rakyat negeri ini malah kesannya kian ramai yang mula berani mempertikaikan kelemahan urus tadbir kerajaan Nik Aziz yang agak tidak efisien.

Isu royalti minyak yang sebelum ini dianggap senjata penting PAS pula semakin tumpul sebaliknya mencengkam pula leher PAS hinggakan menimbulkan desakan dalaman menuntut pemimpin kanan PAS, Husam Musa supaya lebih banyak diam untuk mengelakkan PAS teruk dihentam atas
kebodohan sendiri.

Manakala isu ladang rakyat yang hingga kini masih menghantui pendudk di Selatan Kelantan pula bukan sahaja bakal menyebabkan gelombang kebangkitan rakyat menolak PAS dan Nik Aziz semakin kuat mengasak, malah tidak mustahil kekuatannya bakal melampaui rekod yang pernah dicatatkan semasa PRU 11 tahun 2004 yang menyaksikan PAS hampir mati kelemasan di negeri tersebut.

Sementelah lagi ditambah dengan bonus keaktifan bekas Naib Presiden PAS, Dr Hasan Ali yang kerap berkunjung ke negeri Cik Siti Wan Kembang melalui roadshownya yang sentiasa menarik perhatian ramai penduduk negeri itu, kesannya kini sudahpun cukup menyebabkan ramai pemimpin PAS terpaksa mula mengira hari-hari akhir sambil mencongak wang pencen persaraan.

Gabungan semua isu tersebut ditambah dengan kajian data, analisis serta peranan beberapa faktor lain yang diketahui seringkali menentukan turun naik undi sesebuah parti di Kelantan, maka tidaklah keterlaluan untuk kita nasihatkan para penyokong PAS di perantauan yang masih menyokong PAS supaya raikanlah Aidilfitri ini dengan hati yang tenang dan tidaklah terlalu gundah gelana dalam jiwa.

Cukuplah 22 tahun PAS bermaharajalela menjahanamkan masa depan negeri ini seakan sengaja disia-siakan begitu sahaja dek kerana terlampau kemaruk mengejar komisyen balak dan laba untung hasil usaha alibaba
gadai tanah negeri tapi hasilnya pula mengalir pada Cina DAP dan Cina Singapura.

Tak usahlah dicemari Aidilfitri ini dengan sendu tangis mengenangkan bakal perginya tak kembali sebuah parti yang selama lebih dua dekad diberi peluang mentadbir Kelantan ini, hanya air liur dan janji manis
sahaja yang mampu ditaburi.
read more »

Tuesday, 14 August 2012

Pimpinan PAS diarah tutup mulut daripada memberikan sebarang komen berhubung isu hukum hudud kata Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat Mazlan Aliman.

Katanya perkara itu diputuskan dalam mesyuarat bulanan PAS Pusat yang diadakan di ibu negara semalam. Turut diputuskan hanya Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang boleh menjawab isu hudud tersebut.



Kita sudah buat keputusan di peringkat parti, hari ini kita sudah putuskan, isu-isu berkaitan hudud, akan dijawab oleh Datuk Seri Presiden. Presiden yang akan jawab,” katanya dalam temubual khas bersama Antarapos.

Pengerusi kebangsaan DAP Karpal Singh seperti dilaporkan Malaysiakini berkata pimpinan PAS sewajarnya tidak membangkitkan isu hudud yang didakwanya bercanggah dengan undang-undang dan perlembagaan persekutuan.

Karpal berkata beliau tidak menyerang PAS, sebaliknya menjawab berdasarkan keperluan, “seperti apa yang mereka katakan mesti diberikan jawapan balas.”

Menurutnya, jika Pakatan Rakyat berjaya mengambil alih Putrajaya dan PAS masih terus mendesak untuk melaksanakan undang-undang hudud, Karpal berkata “pendirian DAP mengenai perkara itu adalah konsisten dan kami sangat jelas mengenainya”.

“Kami akan mengambil mereka (PAS) demi kepentingan negara,” katanya.

Karpal berkata walaupun PR menang dengan majoriti dua pertiga, namun tidak ada pihak yang boleh mengisytiharkan negara ini sebagai sebuah negara Islam.

Katanya, pendiriannya itu tidak pernah berubah sejak sekian lama malah akan terus mempertahankan pegangan tersebut.

Semalam, Berita Harian melaporkan Karpal meminta Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas ‘menyekolahkan semula’ kepada pemimpin PAS mengenai isu negara Islam dan menjelaskan kepada mereka mengapa hukum hudud tidak boleh dilaksanakan di negara ini.

Katanya Salleh sepatutnya memberikan penerangan itu kerana dia adalah individu yang mengeluarkan keputusan bersejarah pada 1988 bahawa Malaysia negara sekular.

Karpal berkata, dia kesal kerana isu negara Islam dibangkitkan ketika ini dengan PAS terus mendakwa akan terus memperjuangkan agenda berkenaan. Katanya, kenyataan itu terus dikeluarkan walaupun Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sudah menyatakan PAS tidak lagi memperjuangkan negara Islam, sebaliknya negara berkebajikan.

“Pendirian yang diambil PAS bukan saja tidak mematuhi Perlembagaan, tetapi juga melanggar keputusan Mahkamah Agung yang diputuskan Salleh, yang kini ahli PAS,” katanya.

Kenyataan Karpal berkenaan Malaysia Negara Sekular itu disanggah oleh Pertubuhan-pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA) yang meminta Pengerusi DAP membuktikan bahawa terdapat perkataan sekular di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Pengerusinya Aminuddin Yahaya berkata Karpal membuat kenyataan yang mengelirukan rakyat Malaysia dengan mengatakan Tun Salleh Abas memutuskan Malaysia adalah negara sekular dalam kes Che’ Omar Che’ Soh.

Sedangkan, katanya, Salleh dalam kes tersebut hanya berpendapat undang-undang yang dilaksanakan di negara ini pada waktu itu (1988) adalah undang-undang sekular.

“Sedangkan pada hakikatnya Tun Salleh dalam kes tersebut hanya berpendapat undang-undang yang dilaksanakan negara ini pada waktu itu, tahun 1988, adalah undang-undang sekular. Tun Salleh tidak sama sekali memutuskan Malaysia Negara Sekular,” katanya selepas sidang media di pejabat Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), semalam.

Menurut PEMBELA tindakan Karpal mengistytihar Malaysia Negara Sekular untuk menjustifikasi tuntutan hak kebebasan dari pengaruh kawalan prinsip Islam termasuk hak orientasi seks, hak kebebasan menghina agama Islam, hak kebebasan untuk murtad, hak kebebasan seks, hak kebebasan untuk menyelewengkan agama Islam dan hak untuk bebas dari pengaruh Syariah.

Sedangkan menurut PEMBELA, Perlembagaan Persekutuan Islam dalam Perkara 3 Fasal (1) memartabatkan – Islam is the religion of the Federation iaitu ‘Agama Negara’, bukan sekadar Agama Rasmi untuk tujuan upacara (ceremonial purposes) sahaja.

“Perlembagaan Perseketuan mewajibkan Pemerintah dan rakyat keseluruhannya memelihara kesucian dan kedaulatan Agama Islam – melalui Perkara 37 – dengan mewajibkan Ketua Utama Negara- Yang di-Pertuan Agong untuk bersumpah atas nama suci Allah bagi memelihara agama Islam pada semua masa.

“Semua cabang Pemerintahan Negara – Eksekutif, Legislatif dan Kehakiman terikat dengan sumpah Yang di-Pertuan Agong untuk memastikan kesucian dan kedaulatan Agama Islam setiap masa,”katanya.

Hadir sama dalam sidang media PEMBELA itu adalah Presiden ISMA Abdullah Zaik Abd Rahman; Presiden Pertubuhan Muafakat Ismail Mina; Naib Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia Azril Mohd Amin dan Timbalan Presiden JATI Datuk Aidit Ghazali.
read more »

Monday, 13 August 2012



Apa macam sekarang Datuk Seri Anwar Ibrahim? penulis pujaan beliau, yang pernah disifatkannya sebagai 'berani dan menyengat' Raja Petra Kamaruddin dakwa Anwar arah seorang tauke Cina bayar penyiasat persendirian P. Balasubramaniam untuk kekal bersama pembangkang dan memburuk-burukkan Perdana Menteri.

Raja Petra dalam tulis terbaru d
iblognya Malaysia-today.net dakwa pendedahan Balasubramaniam yang menuduh Datuk Seri Najib Tun Razak terlibat dalam kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu dirancang pihak tertentu termasuk beberapa pemimpin pembangkang.

Dalam pendedahan yang dilaporkan Utusan Malaysia itu,  Raja Petra turut menyebut pembabitan beberapa pemimpin pembangkang dan peguam yang terlibat dalam merancang untuk menghasilkan akuan bersumpah berkenaan termasuk M. Puravalen yang didakwa mempunyai hubungan rapat dengan ahli perniagaan, Datuk Seri Kalimullah Masheerul Hassan.

Raja Petra mengakui semua kenyataan yang dibuat Balasubramaniam pada sidang akhbar di Ibu Pejabat PKR memang telah dirancang lebih awal agar penyiasat persendirian itu tidak tersalah cakap.Pada masa sama Raja Petra mengakui Balasubramaniam dibayar untuk membuat akuan bersumpah tersebut dan dakwa beliau, perkara itu memang diketahui Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Saya bertemu Balasubramaniam 2 Julai 2008 iaitu sehari selepas beliau membuat akuan bersumpah. Pertemuan itu berlaku selepas saya dihubungi Sivarasa yang meminta saya pergi ke rumah seorang peguam bagi membincangkan kes pembunuhan Altantuya.

“Kami berbincang bagaimana perkara ini perlu ditangani dan apa yang Balasubramaniam perlu cakap semasa sidang akhbar yang akan dibuat keesokan hari di Ibu Pejabat PKR,” dakwanya sebagaimana dipetik dari malaysia-today.net.

Pada 1 Julai 2008, Balasubramaniam mengejutkan negara apabila mengeluarkan
akuan bersumpah mengaitkan Perdana Menteri dalam pembunuhan tersebut tetapi selang dua hari kemudian penyiasat persendirian itu membatalkan akuan bersumpah berkenaan.

Dalam pada itu, Raja Petra mendakwa Anwar telah mengarahkan seorang tauke Cina membayar kepada Balasubramaniam sebanyak RM20,000 sebulan bagi memastikan penyiasat persendirian tersebut terus menyokong pembangkang.

Katanya, langkah itu diambil selepas Balasubramaniam dikatakan sedang melakukan rundingan rahsia bagi membolehkan beliau mendapat bayaran RM5 juta menyebabkan Anwar bimbang jika penyiasat persendirian tersebut membongkar rahsia mereka.Dalam pada itu, Sivarasa dan Balasubramaniam gagal dihubungi malam ini untuk mengesahkan dakwaan Raja Petra tersebut
-agendadaily
read more »

My Blog List

 
Powered by Blogger