Monday 30 July 2012

Melangit hasrat PAS nak menggantikan UMNO!

Inilah mimpi paling mengasyikkan bagi PAS sehingga mereka sanggup mencetak kemeja t yang tertulis perkataan PAS ganti UMNO.

Tetapi semua orang tahu sejauh manakah kemampuan PAS untuk berbuat demikian. PAS bukan seperti UMNO kerana dalam pembangkang, PAS diibarat seperti melukut di tepi gantang demi mencari kuasa.

Ini berbeza dengan UMNO yang menjadi tonggak kekuatan BN tetapi sentiasa menghormati kesepakatan yang dicapai bersama komponen parti itu sejak merdeka.UMNO tidak pernah mahu menjadi 'abang besar' di dalam BN tetapi dalam pakatan pembangkang semua orang tahu siapa 'abang besar' yang PAS dilihat perlu akur.

PAS dalam pakatan pembangkang sebenarnya adalah tidak ke mana. Tiada kekuatan suara, fikrah apatah lagi kekuatan politik untuk menentukan hala tuju pakatan itu. Itulah jatuh nasib PAS dalam Pakatannya, tampak hebat berceramah siang dan malam tetapi ironisnya hanya setakat melukut dalam lingkaran pakatan Pembangkang.

Kesimpulannya, Pas boleh terus bermimpi dan bermimpi untuk menjadi parti utama dalam pakatan pembangkang tetapi ia tidak akan menjadi kenyataan.

0 comments:

Post a Comment

My Blog List

 
Powered by Blogger